Vigyünk-e készpénzt a külföldi utunkra, vagy már elég a kártyánk?

Külföldi út előtt örök téma, hogy mennyi pénzt váltsunk. Ne rutinból csináljuk, mert jó eséllyel már ott sem kell kápé, ahol régebben még csak azzal fizethettünk. Valamennyi készpénz azért mindenképpen legyen nálunk, de ha jól tervezünk, akkor már nem kell vastag bukszával útnak indulnunk – tanácsolják a Bank360.hu szakértői.

Néhány év alatt rövidebb lett az a tennivaló lista, amit a külföldi utazásunk előtt ki kell pipálni ahhoz, hogy biztonságosan utazzunk. A “pénzügyi” tennivalóink közül megmaradt ugyan az utasbiztosítás megkötése, de ezt már tényleg pillanatok alatt el lehet intézni akár mobilról is az egész családnak. A Bank360 utasbiztosítás kalkulátorát használva egyszerűen és gyorsan összehasonlíthatjuk az ajánlatokat, és kiválaszthatjuk, majd azonnal meg is köthetjük a számunkra legmegfelelőbbet.

A másik fontos utazás előtti tennivalónk, a pénzváltás, az euro árfolyam vagy a dollár árfolyam folyamatos figyelése most már akár ki is maradhat, ha van otthon valamennyi költőpénz a szükséges külföldi valutában.

Pár éve még nem volt mindegy, hogy északon vagy délen nyaralunk: Skandináviába nem nagyon volt szükség készpénzre, délen annál inkább. Ma már kiegyenlítettebb lett a helyzet. Bankjegy vagy érme többnyire legfeljebb jattra, kávéra vagy reptéri transzferre, esetleg parkoló automatára kell az Európai Unión belül. Az unión kívüli balkáni országokban azért ne lepődjünk meg, ha sok helyen továbbra is inkább a készpénzt szeretik, olyan helyeken is, ahol sok a turista. Ha pedig nem szokványos turista helyszínre megyünk, akkor előzetesen mindenképpen nézzünk utána, mennyire lehet használni ott a bankkártyánkat.

Kevés annyira stresszes dolog van a nyaralásban, mint vinni a kitömött bukszát a kistáskában. Mert bármikor kizsebelhetnek, bármikor elhagyhatjuk az egész pakkot, aztán ott állunk tehetetlenül. És kevés annyira stresszes dolog van a nyaralásban, mint állni egy semmire nem használható bankkártyával, mert csak készpénzt fogadnak el. Azonnal bankautomatát kellene keríteni, ami nem is biztos, hogy annyira egyszerű egy kevésbé felkapott helyen.

Szerencsére utóbbira lényegében már nincs példa Európában – ha mégis, akkor az csak valami műszaki vagy más hiba miatt lehet. Az északi országokban olyannyira nem szükséges készpénzt vinni, hogy még a nyilvános vécéket is csak kártyás fizetéssel lehet használni. Ez különösen jó hír, hiszen Izlandon, Norvégiában és Svédországban nem is eurót használnak, vagyis csak tele lenne a zsebünk a később jó eséllyel semmire sem használható megmaradt érmékkel és bankjegyekkel.

Néhány éve Görögországban még érhette az utazót meglepetés, akár a szállás díját is kápéban kellett leperkálni, ám mára ez sem jellemző, a kártyát elfogadó éttermeket sem kell már vadászni. A szállást jó eséllyel már az utazás előtt kifizettük részben vagy egészben, vagyis jelentős tétel nem is lehet, ami egyszeri, azonnali és készpénzes. Néhány esetben ugyanakkor még jól jöhet a készpénz, ám itt már csak kisebb tételekről van szó. A nagy autóbérlő cégeknél minden esetben lehet kártyával fizetni, a kisebbeknél – főleg kis szigeteken fordulhat ilyen elő – azonban lehet, hogy egyszerűbb az egynapos bérlést kifizetni készpénzben. Ez nagyságrendileg húsz-negyven euró. Hasonló a helyzet akkor, ha a szállásról a háziak tíz-húsz euróért kivisznek a kikötőbe vagy a reptérre. Ezt nyilvánvalóan nem lehet kártyával elintézni.

Hasonló a helyzet a pár eurós buszjegy, az egy eurós olasz kávé vagy a fagyis kocsi esetében is. Ezek tipikusan kis tételek, elég, ha felmarkoljuk a tavalyról megmaradt aprót és bankjegyeket, és készen is vagyunk. Üzletben, szálláson vagy bármilyen nagyobb szolgáltatónál azonban már semmi szükség készpénzre.

A szükséges készpénzmennyiség attól is függ, hogy a külföldi utunkon mennyit költünk az előre tervezetten felül. Van, ahol elfogadnak ugyan kártyás fizetést, csak nem nagyon szeretik. Például a piacokon, amikor éppen áll a sor a kolbászosnál, akkor egyszerűbb neki készpénzből visszaadni. De a strandon is számíthatunk arra, hogy egy élményprogramot kínáló inkább képét szeretne a helyszínen.

A népszerű, EU-n kívüli mediterrán országokban például a Balkán turista-paradicsomaiban is számíthatunk arra, hogy olyanokért is készpénzben kell fizetnünk, ami Görögországban vagy Olaszországban már simán megy kártyával. Ezek lehetnek akár száz eurós nagyságrendű tételek is.

Valamennyi készpénz (és közte érme) azért mindenhol legyen nálunk, mert váratlan helyzetek mindig előfordulhatnak. Kiderülhet, hogy ugyan egész nyaralásunk alatt kártyával fizethettünk mindent, de valami mégiscsak makacsul készpénzzel működik. Ha csak kisebb összegű költőpénzt viszünk magunkkal, akkor félnünk sem kell annyira az esetleges elvesztésétől.

Ezzel együtt érdemes lehet kicsit utána számolni, mi mennyibe kerül, ha kártyával fizetünk – hívja fel a figyelmet a Bank360.hu. Először is az elszámolást euróban kérjük, ne pedig forintban – ezt elvileg felajánlja a fizetés előtt a terminál. A forintos árfolyam ugyanis egy rejtett “biztosítást” tartalmaz, amit nem igazán éri meg igénybe venni. Magasabb árfolyamot használ a rendszer itt, cserébe ez rögzített, vagyis amikor a bank lekönyveli a tranzakciót – egy-két nappal később – nem az akkori, hanem a vásárláskori árfolyamot veszi figyelembe. Ez jól hangzik, hiszen, ha épp elhasal a forint, akkor védve vagyunk. Ám az árfolyamkülönbözet akkora, hogy ritka ilyen nagy gyengülés néhány nap leforgása alatt, ez a biztosíték tehát sokkal inkább ráfizetés.

A bankunk minden külföldi tranzakciót a saját maga által megállapított deviza eladási árfolyamon számol át. A Revolut középárfolyam körüli átváltást alkalmaz, vagyis célszerű ezt a kártyát használni vásárlásra külföldön, ha van ilyenünk. Most már akad olyan magyar banki számlacsomag is, amivel középárfolyamon vásárolhatunk külföldön. A magyarországi kereskedelmi bankok saját árfolyamon számolnak, az egyes banki árfolyamok között pedig jelentős lehet a különbség. Ez extrém esetben magasabb is lehet, mint ha ingyen kivennénk a forintunkat és azt simán átváltanánk euróra. Kérdés ugyanakkor, hogy megéri-e ezen spórolni, aztán meg idegeskedni a köteg bankóval a farzsebünkben.

A külföldi készpénzfelvételtől jobb tartózkodni. Jellemző, hogy az ATM-ek extra díjat számolnak fel a felvett összegtől függetlenül. Ez sima pénzkidobás. Persze ha nincs más lehetőség, akkor meg kell tennünk. Ennél még a Revoluttal is érdemes óvatosan bánni, mert ha nem figyelünk, itt is csenget a kassza. Amit mindenképpen fontos elkerülni, az a külföldi hitelkártyás készpénzfelvétel. Ennek egészen brutális díja van külföldön, nagyon jelentős ráfizetés, ha valamit rosszul kalkuláltunk ki.

Rendkívüli helyzetek természetesen adódhatnak egy nyaraláskor vagy más külföldi utazáson, de ilyeneknél nem a sok kivitt készpénz a megoldás. Lehetőleg a használt kártyánkon legyen elég pénz váratlan kiadásra. Ezen felül ilyen esetekben is jól jön az utasbiztosítás, ami a választott konstrukciótól függően nemcsak arra alkalmas, hogy utólag megtérüljön a kárunk vagy felmerült extra költségünk, hanem az ügyintézésben, a kár elhárításában is segítséget nyújthat.

Mivel a bankkártyánkat szinte bizonyosan használni fogjuk, ezért nem árt az itthoninál is fokozattabb óvatosság. Lehetőleg nem adjuk ki a kezünkből, a PIN-kódját még véletlenül se tartsuk vele együtt (a legjobb, ha megjegyezzük, ha még eddig nem tettük). Ellenőrizzük a napi vásárlási limitjét, és állítsunk be olyanra, ami a külföldi költéseinknél általánosan elég. Ha szükséges, ezt még a mobilbankunkban külföldön is tudjuk módosítani. Arra a nem kívánt esetre pedig, ha az elővigyázatosság ellenére is elvesztenénk vagy ellopnánk a kártyánkat, legyen kéznél a letiltásához szükséges telefonszám, amit bankonként itt tudunk megnézni.