196. nap: Itt a vége! Fél éves délkelet-ázsiai és ausztráliai út összegzése
Mennyibe került? Milyen előnye és hátránya van egy ilyen útnak? Melyek voltak a legjobb pillanatok? Milyen nehézségek merültek föl az út előtt és alatt? Mennék-e újból egy hasonló, több hónapos utazásra? Ajánlom-e másoknak is, hogy akár fél éven keresztül utazzanak? Az utolsó, az utazási beszámolót lezáró cikkben ezekre a kérdésekre válaszolok.
Mennyibe került?
Kezdem azzal, ami valószínűleg a legtöbb olvasót érdekel, hogy mennyibe is fáj egy ilyen utazás. Először is leszögezném, hogy azért mert nekem ennyibe került, az nem jelenti azt, hogy másnak is ennyibe fog. Az utazást megpróbáltam a lehető legkisebb költségvetésből kihozni, Ausztráliában önkéntes munkát vállalva, Délkelet-Ázsiában pedig többnyire olcsó hostelekben szálltam meg. Tömegközlekedésre a helyi lehetőségeket használtam ki, étkezésemet pedig olcsó kifőzdékben oldottam meg. Feladott poggyászom nem volt, a kézipoggyász legnagyobb mérethatárának megfelelő hátizsákkal utaztam, ezért jól ki tudtam használni a fapados járatok előnyeit.
Budapest és Bangkok között a Norwegian légitársasággal utaztam.
Délkelet-Ázsiában illetve Kuala Lumpur és Sydney között az AirAsia járatait vettem igénybe.
Ausztrálián belül, illetve Melbourne és Bali között pedig a Jetstart találtam a legolcsóbbnak.
Repülőjegyekkel és költőpénzzel együtt a 6,5 hónap összesen – árfolyamváltozásk miatt hozzávetőlegesen – 1.335.000 Ft-ba került. Ebből a repülőjegyek 317.000 Ft-ot tettek ki, a maradék pedig a költőpénz volt. Minden egyes napom kb. 6800 Ft-ba került repjegyekkel és költőpénzzel együtt.
Merre jártam a fél év alatt?
Thaiföldön (Bangkok, Chiang Mai, Sukhothai, Ao Nang, Ko Lanta, Phi Phi Don, Krabi)
Malajziában (Kuala Lumpur, Cameron felföld, Penang, Langkawi)
Vietnamban (Hanoi, Sapa, Cat ba, Tam Coc, Hue, Hoi An, Nha Trang, Mui ne, Ho Chi Minh város)
Ausztráliában (Sydney és környéke, Tasmania, Melbourne és környéke)
Indonéziában (Bali, Jáva)
Thaiföldön (Ko Samui, Ko Pha Ngan)
Milyen előnye van egy ilyen útnak?
A legnagyobb előnye szerintem az, hogy több idő áll rendelkezésre, mint egy átlagos nyaraláson, így jobban megismerhetjük a célpontunk kultúráját és mindennapjait. Továbbá véleményem szerint olcsóbb is egy utazás alatt több helyet felkeresni, mint minden évben elrepülni Európán kívüli célpontra. Ha már egyszer Bangkokban, Kuala Lumpurban vagy Szingapúrban vagyunk, onnan fillérekért bejárható Délkelet-Ázsia, de Ausztráliába is nagyon kedvező áron eljuthatunk. Ha ezt az utat nem egyszerre csináltam volna meg, hanem 5-10 éven belül elosztottam volna kis szeletekre, akkor összesen jóval több pénzbe került volna az Európa és Ázsia/Ausztrália közötti többszöri repülőjegy költsége miatt, hiszen ezt az útvonalat most csak egyszer kellett kifizetnem.
Mi a hátránya a hosszabb utazásnak?
Egyedül utazva az állandó emberi kapcsolatok hiánya a legnehezebb egy több hónapos út alatt. Habár minden nap lehetőség van új emberekkel való találkozásra, de ez egy idő után fárasztó is lehet, hiszen a kommunikáció minden egyes alkalommal a kezdetektől indul.
Melyek voltak a legjobb pillanatok?
Thaiföldön Sukhothai és Ko Lanta tetszett a legjobban. Malajzia egy kényelmes, nagyon élvezhető célpont. Vietnamban északon szebb a természet, délen közvetlenebbek az emberek. Ausztráliával egy nagy álmom vált valóra. Meg is könnyeztem mikor megérkeztem és akkor is, amikor elhagytam ezt a különleges, kontinens méretű országot. Az emberek iszonyatosan jó fejek, olyan állatokat ismertem meg, melyekről nem is hallottam előtte, a természet pedig leírhatatlanul káprázatos. Indonéziában Bali szintén teljesen elvarázsolt, annak ellenére is, hogy a régió egyik legturistásabb része. A helyi ősi- és a hindu vallás keveredése, az érdekes ceremóniák, művészetek, a pompás templomok és a kedves emberek által egy igazán különleges élményben lehetett ott részem. Jáván pedig a legemlékezetesebb élményemet a Bromo vulkán kráterén állva szereztem, de érdekes volt a Banyuwangiban meglátogatott kávé- és kaucsuk gyár és Malang, illetve Jogyakarta is.
Milyen nehézségek merültek föl az út előtt és alatt?
Az út előtt a legnagyobb nehézség a szükséges pénz meghatározása és összegyűjtése volt. A napi keretet repülőjegyekkel együtt 25 usd-ben határoztam meg, amit végül sikeresen tartottam is. Mivel átlagos fizetést kaptam, ezért az út előtti egy év során szinte semmi extra kiadást nem engedhettem meg magamnak, csak a legszükségesebb dolgokra (lakhatás, étkezés) költöttem.
Az út során mindig felmerültek kisebb, nagyobb nehézségek, mint például horkoltak a hostelben, átvert egy taxis, lemásolták a bankkártyámat, nem találtam a buszmegállót, hostelt, túl sok vagy esetleg kevés napot terveztem egy adott célpontra, de ezek a nehézségek annyira jelentéktelenek, hogy egy mondatnál többet nem is érdemes rászánni.
Mennék-e újból egy hasonló több hónapos utazásra?
Naná. Ha legközelebb megyek, akkor Kelet-Ázsiát és újból Délkelet-Ázsiát keresném föl. Ausztráliába is elmennék újra, viszont oda több pénz és útitárs is kéne, hiszen a legegyszerűbben autóval lehet felfedezni az országot.
Ajánlom-e másoknak is, hogy hosszabb ideig utazzanak?
Persze! Az út előtt a felkészülési időszak egy kicsit nehéz lesz, ilyenkor elhatározottnak kell lenni, hiszen másképpen nagyon nehéz anyagilag felkészülni, de az élmények mindenért kárpótolnak. Sokakban kialakulhat egy olyan félelem is, hogy egy ilyen út után nehéz lesz újra visszakerülni a munkaerőpiacra. Ezt ki lehet fizetés nélküli szabadsággal is küszöbölni, de egy több hónapos út szakmailag is előnyös lehet, hiszen a nemzetközi tapasztalatokkal egy multinacionális vállalatnál egyszerűbben lehet majd beilleszkedni.
Ha kíváncsi vagy az előzményekre és elolvasnád a beszámolókat, akkor kattints ide.
A cikk létrejöttét a GRÁNIT Bank támogatta.
Ha egy igazán jó utazós bankkártyát szeretnél, akkor olvasd el a cikkünket a Platinum kártyáról!